• تعداد بازدید : 39
مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم خبر داد:
دست‌یابی به ركورد غرورآفرین روزانه 140 ذوب در فولاد مباركه
وی درباره دلایل دست‌یابی به این رکورد تصریح کرد: اولین و مهم‌ترین دلیل این است که واژه خواستن به معنی کامل کلمه در همه لایه‌های فولادسازی صرف شده و همه به دنبال ثبت رکودهای جدید در این ناحیه هستند. دلیل دوم آماده‌به‌کاری تجهیزات ماست. از فرصت تقریبا یک‌ماهه‌ای که به دلیل محدودیت‌های انرژی وارد شده به فولاد مبارکه به وجود آمد، در جهت تعمیرات اساسی تجهیزات استفاده شد و نتیجه آن اکنون قابل‌مشاهده است.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه ادامه داد: سومین دلیل تحقق این رکوردهای پی‌درپی نیز پشتیبانی خوب از این ناحیه بود، از تأمین مواد اولیه در قسمت‌های مختلفی نظیر ناحیه آهن‌سازی و انرژی و سیالات گرفته تا سایر قسمت‌های پشتیبانی.

دست‌یابی به رکورد 140 ذوب حاصل یک کار گروهی است

غلامرضا سلیمی خاطرنشان کرد: ثبت رکورد روزانه 140 ذوب یک کار گروهی عظیم است که در فولاد مبارکه اتفاق افتاد و در فولادسازی به ثمر نشسته است. پیش‌تر و در سال 1380 رکورد روزانه در فولادسازی 40 ذوب بود، درحالی‌که هم‌اکنون رکورد 140 ذوب ثبت شده است. ثبت رکوردهای قابل‌توجه در حال حاضر زیرساخت‌های خوب ایجادشده، مدیریت مناسب در سال‌های گذشته و همچنین عزم جزم دوستان ما در ناحیه فولادسازی برای استفاده از فرصت‌های موجود است.

وی ادامه داد: به‌طورکلی رسالت فولاد مبارکه علاوه بر تولید و تأمین نیاز داخل، توجه به صادرات، بحث‌های ایمنی و کمیت و کیفیت است و این امر در قالب خلق ارزش معنی پیدا می‌کند. حرکت ایجادشده در ناحیه فولادسازی به معنی ایجاد تحرک در همه بخش‌ها بوده و بنابراین همه قسمت‌ها در رکودهای تولید سهیم بوده‌اند.

ثبت 6 رکورد تولید روزانه فولاد در سال 99

سلیمی درباره رکوردهای تولید روزانه این بخش نیز گفت: در این بخش نیز در سال جاری به ترتیب رکوردهای 131 ذوب، 133 ذوب، 135 ذوب، 137 ذوب، 138 ذوب و 140 ذوب ثبت‌شده است. این در حالی است که دو رکورد آخر طی دو روز متوالی و به فاصله کمتر از 24 ساعت نسبت به یکدیگر به ثبت رسیده اند.

برنامه‌ریزی برای ثبت رکورد سالیانه تولید 7 میلیون تن فولاد

وی افزود: نکته مهم در این میان این است که در سال 96 با بهره‌برداری از ماشین شماره 5 فولاد مبارکه در این بخش، افزایش 800 هزار تنی فولاد نسبت به آخرین رکورد ثبت شد. این امر به‌دلیل اضافه شدن یک ماشین ریخته‌گری جدید، طبیعی بود. این در حالی است که در سال جاری بدون هیچ‌گونه توسعه‌ای و تنها با مدیریت زمان و تجهیزات، افزایش بهره‌وری نیروی انسانی و اراده همکاران و همچنین همکاری بخش‌های دیگر نظیر خرید، آهن‌سازی، پشتیبانی و حمایت مدیران و معاونان، افزایش تولید 600 هزار تنی در این ناحیه به ثبت رسید. این افزایش ظرفیت که خود معادل ظرفیت یک پلنت فولادی است، باعث شکستن رکورد پیشین تولید فولاد شرکت فولاد مبارکه (6 میلیون و 450 هزار تن) و دست‌یابی به رکورد جدید 7 میلیون تن می‌شود.

افق تولید 7.2 میلیون تن فولاد در 1400

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: هنوز هم می‌توانیم از ظرفیت این ناحیه، بیشتر استفاده کنیم؛ به همین دلیل برنامه‌های خوبی برای سال آینده در نظر گرفته‌شده است. ما برای افق سال آینده، تولید حداقل 7.2 میلیون تن را در نظر داریم.

سلیمی درباره برنامه‌های این واحد برای ثبت رکوردهای روزانه جدید نیز اظهار کرد: ثبت رکوردهای روزانه جدید با شرایط فعلی بسیار دشوار شده است؛ مانند وزنه‌برداری که گرم‌های آخر را به‌سختی تحمل می‌کند. تحقق این 140 ذوب در روز از دو بخش تشکیل می‌شود: اول، بخش تولید که باید در کوره‌های قوس الکتریکی انجام گیرد و سپس ریخته‌گری شود؛ دوم، مدیریت این فرایند است که به‌مراتب مهم‌تر به شمار می‌آید. درواقع باید این ذوب انجام‌شده در کوره‌های قوس الکتریکی در پاتیل‌های فولاد مذاب تخلیه و با جرثقیل‌های سقفی به برج ریخته‌گری منتقل شود.

ظرفیت ثبت رکوردهای روزانۀ بیشتر همچنان وجود دارد

وی افزود: در این میان مدیریت زمان و هماهنگی جرثقیل‌های پاتیل‌های مذاب بسیار حائز اهمیت است. تقریبا هر پاتیل مذاب که وظیفه حمل فولاد مذاب از کوره تا ریخته‌گری را بر عهده دارد، باید در مسیر انتقال خود، نزدیک به 8 مرتبه بارگذاری و باربرداری شود؛ بنابراین ثبت رکورد 140 ذوب به معنی جابه‌جایی 28 پاتیل به تعداد یک هزار بار در روز و در سایت اجرای عملیات است. هماهنگی این اقدام کار بسیار بزرگی است و هرچه بر تعداد ذوب افزوده شود، این هماهنگی سخت‌تر نیز می‌شود. بااین‌حال ظرفیت ثبت رکوردهای روزانۀ بیشتر در این بخش همچنان وجود دارد.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0

    ارتقاء امنیت وب با وف بومی