ناحيه آهن سازي
ناحيه آهن سازي به طور كلي از 5 واحد زير تشكيل شده است که ضمن معرفي اختصاري آن واحدها توضيحات تکميلي آن در ذیل ارایه مي گردد .

واحد انباشت و برداشت مواد خام  و واحد واگن برگردان شماره 1 و 2
واحد واگن برگردان اولین بخش از واحد انباشت و برداشت را تشکیل می دهد که عمده پودر سنگ آهن مصرفی کارخانه به وسيله خطوط ریلی از معادن گل گهر ، چادرملو ، بافق ، زرند ، سیرجان ایرانیان و مجموعه سنگان واقع در استان هاي كرمان ، يزد و خراسان رضوی و همچنین بخشی از گندله مورد نیاز شرکت نیز از گل گهر ، اردکان و در آینده نزدیک از مجموعه سنگان به مجتمع حمل مي شود. ابتدا واگن های حمل مواد خام از یکدیگر جدا شده سپس با چرخش 180 درجه ای هر واگن ، پودر سنگ آهن و گندله ، تخلیه شده و توسط نوار نقاله به واحد انباشت و برداشت منتقل و در پارک ها و دپوهای پیش بینی شده انباشت می گردد . ظرفیت اولیه واحد واگن برگردان شماره یک 4 میلیون و 500 هزار تن در سال بوده که هم اکنون به 8 میلیون تن افزایش یافته است . همچنین ظرفیت واحد واگن برگردان شماره دو 10 میلیون تن در سال می باشد که در مجموع امکان تخلیه 18 میلیون تن مواد در سال را دارد .


واحد انباشت و برداشت وظیفه انتقال مواد از واگن برگردان ها توسط نوار نقاله ها با طول تقریبی 35 کیلومتر به دپوها و پایل های مربوطه و سپس برداشت مواد همگن شده و ارسال به واحدهای گندله سازی و احیاء مستقیم را بر عهده دارد . این واحد شامل 3 دستگاه ماشین انباشت ( استاکر ) و 4 دستگاه ماشین برداشت ( 2 دستگاه بوم ریکلایمر و 2 دستگاه بریج ریکلایمر ) می باشد .


واحد آهك سازي
سنگ آهك از معدن فولاد سنگ مبارکه ( معدن حوض ماهی ) واقع در پانزده كيلومتري جنوب شرقي شركت تأمين مي‌گردد که در دو كوره پخت افقي دوار به طول 38 متر و قطر 8/3 متر در دماي 900 تا 1100 درجه سانتيگراد به آهك پخته تبدیل می شود . آهك تهيه شده در واحد فولادسازي استفاده مي‌شود . ریزدانه آهک تولیدی در واحد هیدرات به آهک هیدراته تبدیل شده و در واحدهای گندله سازی ، بریکت سازی ، نورد سرد و تصفيه‌خانه مورد استفاده قرار می گیرد و مازاد آن به فروش می رسد . ظرفيت اسمي توليد اين واحد 270 هزار تن در سال بوده که هم اکنون به رقم 320 هزار تن افزايش يافته است .


واحد گندله سازي
کنسانتره آهن زبره با خلوص 5/67 درصد در آسياب هاي گلوله اي واحد گندله سازي به صورت پودر با دانه بندي مناسب در آمده و در بخش میکسرها پس از مخلوط شدن با کنسانتره آهن ريزدانه ، چسب (پودر بنتونيت) و لجن غبارگیرها به 8 ديسك دوار که نسبت به افق 45 درجه زاویه دارند ارسال مي گردد . در ديسك ، مخلوط پودر کنسانتره آهن به صورت گلوله هایی به اندازه 8 تا 16 ميليمتر در آمده و در نهايت پس از خشك شدن و پيشگرم در کوره ای افقی به طول 177 متر و درجه حرارت حدود 1250تا1300 درجه سانتیگراد پخته و سخت شده و پس از سرد شدن به واحدهاي احياء مستقيم يا انباشت و برداشت انتقال مي يابد . ظرفيت اسمي توليد اين واحد 4 ميليون و 500 هزار تن در سال بوده که با بهينه ‌سازي انجام شده اين ظرفيت تا 2/7 ميليون تن در سال افزايش يافته است .

واحدهای احیاء مستقیم 1و2
واحد احياء مستقيم شماره 1 شامل 5 مدول  مشابه از نوع  ميدركس سري 600  به ظرفیت اسمی هر مدول 600 هزار تن و یک مدول سري 800  به ظرفیت  800 اسمی هزار تن و واحد احیاء مستقیم شماره 2 ( شهید خرازی ) شامل دو مگامدول 5/1میلیون تنی می باشد . وظيفه این واحد ها تبديل گندله اکسيدي به آهن اسفنجي با غلظت آهن حداقل 92 درصد ( متالیزاسیون ) و کربن 8/1 درصد مي‌باشد . گندله پخته شده وارد كوره احياء با دمای 800 درجه سانتیگراد شده و گاز احياءكننده نيز با دمای حدود 900 درجه سانتیگراد حرارت به داخل كوره دميده مي‌شود . گاز احياءكننده از شكستن گاز متان درگاز شكن ها بدست مي‌آيد و شامل منواكسيدكربن (CO) و هيدروژن (H2) است كه با اكسيـژن موجود در گندله  تركيب شـده و تبديل به دي اكسيدكربن و بخارآب مي‌گردد ، سپس گندله احياء شده
( آهن اسفنجي ) با حداقل 92% خلوص آهن از كوره ها خارج و پس از ذخيره سازي در سيلوهاي مخصوص بر اساس نياز ناحيه فولادسازي به اين واحد ارسال مي‌گردد . ظرفيت توليد واحد احیاء مستقیم شماره یک از ظرفیت اسمی 3 میلیون و 800 هزار تن در سال ، با بهینه سازی های انجام شده به 5 میلیون و 200 هزار تن افزایش یافته و ظرفيت توليد واحد احیاء مستقیم شماره دو ( شهید خرازی ) ، 3 میلیون تن در سال می باشد .

واحد دولوميت سازي
از ديگر بخش‌هاي ناحیه آهن ‌سازي واحد تولید دولوميت مي‌باشد که اين بخش سنگ دولوميت را از سه معدن واقع درنزديكي اصفهان دريافت نموده و در دو كوره دوجفتي عمودي در دماي حدود 1000 درجه سانتيگراد به صورت  دولوميت پخته در آمده که دولوميت پخته شده در واحد فولادسازي استفاده مي‌شود . ظرفيت اسمي توليد اين واحد 160 هزارتن در سال مي‌باشد .



6.1.7.0
گروه دورانV6.1.7.0

ارتقاء امنیت وب با وف بومی