• تاريخ :
     ۱۴۰۳/۱۰/۳۰ 
  • تعداد بازدید : 226
  • کد خبر : ۵۵۱۷
next    /  2 prev
حال نامساعد
آیا سرمایه‌گذاری خارجی حلقه مفقوده احیای رشد اقتصادی است؟
ضرورت بازنگری در سیاست‌های کلان کشور درتشویق و هدایت سرمایه‌گذاری انکارناپذیر است. بی‌شک ارتقای سرمایه‏گذاری علاوه بر جبران استهلاک سرمایه‏های موجود و جایگزینی آنها با سرمایه‌های جدید موجب پدید آمدن قابلیت‌ها و امکانات نوین در سیستم اقتصادی کشور و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی و بهبود رفاه عمومی و ارتقای سطح زندگی مردم می‏شود.

سرمایه‏ گذاری  همیشه به عنوان یکی از مسائل عمده اقتصادی مطرح بوده و برای ایجاد و تداوم رشد اقتصادی تشکیل سرمایه درهر کشور به ویژه ایران از اهمیت خاصی برخوردار است. اقتصاد ایران سال‏ها است در نرخ  پس‏انداز و انباشت سرمایه داخلی دچار کمبود است و به همین دلیل برای افزایش تولید، نیازمند  سرمایه خارجی است. بدیهی است که سرمایه‏ گذاری علاوه بر جبران استهلاک سرمایه ‏های موجود و جایگزینی آنها با سرمایه‌های جدید موجب پدید آمدن قابلیت‌ها و امکانات نوین در سیستم اقتصادی کشور و همچنین رشد و توسعه در کنار ایجاد فرصت‌های جدید شغلی و بهبود رفاه عمومی و ارتقای سطح زندگی مردم می‏شود.  محيط سرمایه‏ گذاري در ایران مشکلات بنیادی و ریشه‏ای در فرهنگ و ساختارسیاسی کشور دارند و برخی دیگر به رویکرد اقتصاد دولت‏ها و عوامل برون مرزی و عملکرد کارگزاران اقتصادی مربوط می‏شود. عملکرد نامناسب نهادهای دولتی (نظیربوروکراسی گسترده، رفتارهای تبعیض‌آمیز، برخوردهای سلیقه‏ای، بی‏ثباتی قوانین، عدم هماهنگی نهادها در اجرای سیاست‏ها، عملکرد نهادهای انتفاعی دولتی) نیز می‏تواند موجب افزایش ناامنی در سرمایه‏گذاری و افزایش هزینه‏ای جانبی ‏شود.  
1-    وضعیت ایران در جذب سرمایه‌گذاری خارجی
با توجه به روند نسبتا طولاني افت سرمايه‌گذاري در ايران و تشديد عوامل محيطي و سياسي مؤثر بر رشد استهلاك، كاهش سرمايه‌ فيزيكي و انساني كشور (همچون شدت آلودگي و مؤلفه‌هاي مؤثر بر زيست محيطي در بخش‌هاي آب، خاك، هوا، خشكسالي و كمبود منابع آبي و نيز تحريم‌ها)، به همين ميزان نياز به شتاب بخشيدن به سرمايه‌گذاري اعم از سرمایه‏گذاری داخلی و خارجی وجود دارد تا بتوان رشد را احياء كرد. جریان سرمایه‏گذاری مستقیم خارجی  ایران، طی دوره 2000  تا 2022 روندی نزولی داشته که تحریم‌ها و بالا رفتن ریسک سیاسی و اقتصادی کشور  ناشی از آن هم بی‌تاثیر نبوده است.


نمودار1- جریان ورودی و خروجی سرمایه به ایران و کشورهای در حال توسعه
 
   Source: unctad2024

بررسی شاخص‏های بین‌المللی حکایت از این موضوع دارد که شرایط ایران برای جذب سرمایه‏ گذاری خارجی چندان مساعد نیست.  
 شاخص آزادی اقتصادی: شاخص آزادی اقتصادی با بررسی زیرشاخه‌های اثربخشی مقررات (آزادی کسب‌وکار، آزادی نیروی کار و آزادی پولی)، دولت محدود (آزادی مالیاتی، مخارج دولت)، بازارهای باز (آزادی تجارت، آزادی سرمایه‏گذاری، دسترسی کارآفرینان به منابع مالی) و حاکمیت قانون (حقوق مالکیت، آزادی فساد)  به بررسی آزادی اقتصادی کشورها می‏پردازد. ایران در سال 2023 رتبه ... را به خود اختصاص داده است که در میان 186 کشور جایگاه نامناسبی را به خود اختصاص داده است. اگرچه تمامی زیرشاخص‏‏های بررسی‌شده در شاخص آزادی اقتصادی بر جذب سرمایه‏گذار خارجی اثربخش است، با این‌حال نگاهی به روند آزادی سرمایه‏گذاری نشان‏دهنده کسب نمره کمتر از 10 (حداکثر 100) در تمامی این سال‏ها است. بدون آزادي اقتصادي برنامه‌ريزي براي حداقل كردن مخاطرات و هزينه‌هاي مداخلات، سياست‌ها و رفتارهاي دولت بي‌نتيجه خواهد بود. 
شاخص ریسک: ریسک کشورها تعیین‏کننده سقف جذب سرمایه، هزینه بیمه اعتبار و فاینانس‌های خارجی و عامل تعیین‏کننده‏ای در انگیزه سرمایه‏گذاران به شمار می‌رود. بر اساس طبقه‌بندی ریسک اعتباری کشورها توسط سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه‌ای OECD، کشورها به هفت گروه از گروه یک ‌کم ریسک تا گروه هفت پر ریسک تقسیم ‌شده‌اند. ایران در سال‏های قبل از اعمال تحریم‏های بین‏المللی در رتبه چهارم قرار داشت، اما پس از تحریم‏ها در سال‏های اخیر به رتبه هفت تنزل یافت. 
 حقوق مالکیت: شاخص بین‌المللی حقوق مالکیت به اندازه‌گیری توام وضعیت حقوق مالکیت فکری و فیزیکی به همراه ارزیابی محیط سیاسی و حقوقی می‌پردازد. 
o    امتیاز کلی ایران در شاخص بین‌المللی حقوق مالکیت در سال 2019 : 578/4
o    رتبه ایران در بین 129 کشور جهان: 103 
o    رتبه ایران در میان 15 کشور منطقه منا:  12
o    ایران در این شاخص از حیث امتیاز 171/0 واحد کاهش و  از حیث رتبه، 12 رتبه، نسبت به سال 2018 تضعیف شده است. 
نظام مالیاتی: سیستم‏های مالیاتی، يكي از عوامل مؤثر در انتخاب سرمایه‏گذاران برای صدور سرمايه به كشورها است. مشوق‏های مالیاتی، یکی از عوامل مؤثر در افزایش جریان سرمایه ‏گذاری نیز هست. کسب رتبه 130 ایران در زیرشاخص «تاثیر مخرب مالیات و یارانه‌ها بر رقابت» شاخص كارآيي بازار كالا، رقابت‏پذیری جهانی طی سال‏ها و در سال 2019، نشان‌دهنده  وضعیت نامناسب ایران در نظام مالیاتی و مشوق‏دهی آن است. 
توسعه بازارهای مالی: شاخص رقابت‏پذیری از عمده‏ترین مشکلات در توسعه بازارهای مالی، دسترسی به منابع تامین مالی (اعم از بانک و بازار سرمایه) است. نظام بانكي كشور، به علت ساختار عمدتا دولتي- انحصاري و بدون رقابت خود تاكنون به‌طور شايسته درصدد انطباق خويش با ديگر نظام‌هاي بانكي جهان برنیامده و از تحولات مربوط به توسعه خدمات و بازارهاي پولي و اعتباري، توسعه تكنولوژي ارتباطات، مشاركت با بانك‌ها و مؤسسات مالي معتبر در جهان در زمينه توسعه منابع خود غافل مانده است.
زیرساخت‌ها: وجود زيرساخت‏هاي اقتصادي نظیر سيستم اطلاع‏رساني گسترده همانند جاده‏ها، حمل‌ونقل ریلی و بنادر در فرآيند سرمايه‏گذاري در سایر كشورها، از عوامل مؤثر در جذب و هدايت سرمايه‏هاي خارجي به كشورهاي سرمايه‏پذير است. رتبه ایران در شاخص عملکرد لجستیک سال 2016 ، 96 بوده که این رتبه در سال 2018 به 64 ارتقا یافته است. با این‌حال توجه به این موضوع حائز اهمیت است که به‌‏رغم پیشرفت‏های به‌دست آمده در زیرساخت‏ها، همچنان ایران نسبت به کشورهای جهان وضعیت مناسبی ندارد.
2-    چالش‏های مرتبط با جذب سرمایه‌‏گذاری خارجی 
هزينه‌هاي توليد و توزيع محصولات بر فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري اثرگذار است و مي‌تواند سودآوري را تغيير دهد. بسياري از هزينه‌هاي بنگاه ناشي از جنبه‌هاي عادي فعاليت‌هاي تجاري است؛ در حالي كه ساير هزينه‌ها ناشي از فعاليت‌ها، سياست‌ها و رفتارهاي دولت است. براي نمونه مي‌توان به هزينه‌هاي مرتبط با فساد، مقررات تنظيمي، زيرساخت‌هاي نامطمئن و ضعف در اجراي قراردادها اشاره كرد كه بخش قابل‌توجهي از هزينه‌هاي مرتبط با دولت در شاخص‌هاي سهولت انجام كسب‌وكار به‌شمار مي‌آيد. علاوه بر این تصميم‌هاي سرمايه‌گذاري آينده‌نگر هستند. بيشتر مخاطرات سرمايه‌گذاري همچون نااطميناني از عكس‌العمل مصرف‌كنندگان و رقبا مربوط به جنبه‌هاي عادي فعاليت‌هاي تجاري است و بنگاه‌ها بايد آن را تحمل و در برنامه‌هاي خود لحاظ كنند. با وجود اين، دولت‌ها از طريق برقراري حقوق مالكيت نقش كليدي در حفظ محيطي پايدار و امن دارند. نااطميناني سياستي، بي‌ثباتی اقتصاد كلان و مقررات مستبدانه  مي‌تواند فرصت‌ها و محرك‌هاي سرمايه‌گذاري را از ميان بردارد. بررسي‌هاي بانك جهاني در سال 2005 نشان داد كه مخاطرات مرتبط با سياست‌هاي دولت نگراني اصلي كشورهاي در حال توسعه به‌ حساب مي‌آيد. ناپايداري اقتصاد كلان، نرخ ماليات، فساد، هزينه‌ و دسترسي به تسهيلات، جُرم، مقررات تنظيمي، مهارت‌ها، سيستم قضايي، دسترسي به انرژي برق، مقررات نيروي‌كار، حمل‌ونقل، دسترسي به زمين و ارتباط از راه دور، رتبه‌هاي دوم تا دهم مهم‌ترين مشكلات بنگاه‌ها در كشورهاي در حال توسعه بوده‌اند. بر این اساس مهم‌ترین چالش‏های سرمایه‌گذاری خارجی در ایران به شرح ذیل است:  
-    نامساعد بودن فضای کسب وکار و محیط سرمایه‌گذاری 
نامساعد بودن فضای کسب‌وکار و همچنین بالابودن ریسک کشوری و اقتصادی ایران یکی از مهم‌ترین موارد در کاهش تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‏گذاری است. کاهش ریسک سیاسی به‌اندازه کاهش ریسک اقتصادی در جذب سرمایه‏گذاری مستقیم خارجی باید موردتوجه قرار گیرد. به‌طور طبیعی سرمایه‏گذاران برای حضور مطمئن در کشوری بیگانه به دولت متبوع خود متکی است. در این شرایط اگر روابط دوجانبه دولت میزبان و دولت متبوع سرمایه‏گذار خوب باشد و درعین‌حال دولت میزبان اعتبار بین‏المللی داشته باشد، این مهم در جلب اعتماد و اطمینان سرمایه‏گذار خارجی برای فعالیت در کشور میزبان بسیار مؤثر خواهد بود. همچنین عمليات اجرايي نظام مالی و بانكي نشان مي‌دهد كه در اين زمينه مشكلات عمده‌ای در راه جذب سرمايه‌هاي خارجي وجود دارد. نظام بانكي كشور، به علت ساختار عمدتا دولتي- انحصاري و بدون رقابت خود تاكنون به‌طور شايسته درصدد انطباق خويش با ديگر نظام‌هاي بانكي جهان برنيامده و از تحولات مربوط به توسعه خدمات و بازارهاي پولي و اعتباري، توسعه تكنولوژي ارتباطات، مشاركت با بانك‌ها و مؤسسات مالي معتبر در جهان در زمينه توسعه منابع خود غافل مانده است. 
موانع  قانونی – مقرراتی و دیوانسالاری گسترده 
در رابطه با موانع حقوقي و قانوني موجود در سرمايه‌گذاري خارجي ايران از دو منظر می‏توان به این نقایص پرداخت.
الف. موانع حقوقي موجود در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران 
ب. موانع حقوقي موجود در ساير قوانين و آیین‌نامه‌‌ها 
كشور ما داراي قوانين و مقرراتي است كه موانع و محدوديت‌هاي جدي در راه جذب سرمايه‌گذاري ايجاد كرده است. ضعف قوانين و مقررات و نحوه نگارش و تدوين آنها و ارجاعات متعدد در هر قانون يا مقررات به قانون يا مقررات ديگر، تعدد قوانين و مقررات و يك مجموعه نبودن آنها مشكلات زيادي براي سرمايه‌گذاران داخلي و به‌خصوص خارجي ايجاد كرده است به‌نحوی‌که اين الزامات قانوني متعدد و مبهم، به همراه مقررات، آيين‌نامه‌ها و همچنين بخشنامه‌هاي درون‌سازمانی گوناگون موجب سردرگمي سرمايه‌گذاران خارجي شده است. 
بنابراین یکی از بزرگ‌ترین عوامل ناامنی در اقتصاد ایران به‌طور عام و سرمایه‏گذاری به‌طور خاص، دیوانسالاری دولت است. علت عمده این مساله، مقررات دست و پاگیر و وجود نهادهای مشابه و موازی است. حکومت قانون با اجرای مقررات زیاد و آیین‏‏نامه‏های متعدد همخوانی ندارد. در حقیقت مقررات وقتی زیاد می‏شود، اجرا نمی‏شود. 

-    مشخص نبودن ظرفیت‏ها در جذب سرمايه‌گذاري خارجي
 موانع اطلاع‌رساني از دو سو مطرح است، يكي از ضعف اطلاعات و عدم شناخت متقاضيان داخلي از كانون‌هاي سرمايه در جهان و ندانستن شرايط دقيق جذب سرمايه‌ها و عدم آشنايي به فنون مذاكره ناشي مي‌شود و ديگري به عدم اطلاع كانون‌هاي سرمايه‌گذار از وجود طرح‌هاي داراي بازده و فرصت‌هاي اقتصادي در كشور بازمی‌گردد. 
-    عدم استفاده از ظرفیت مناطق آزاد در جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی 
اولین و مهم‌ترین مقصد سرمایه‏گذاری مستقیم خارجی در کشورهای درحال‌توسعه، مناطق آزاد است. در جهان امروز توسعه مناطق آزاد اقتصادی (FEZS)، نقش کلیدی و حیاتی در جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای رشد اقتصادی کشورهای درحال‌توسعه، دارند. به همین دلیل کشورهای درحال‌توسعه سعی دارند با اعطای امتیازاتی به تعرفه‌های موجود، تنظیم معافیت‌های مالیاتی و تسهیل رویه‌های اداری به حمایت از فعالیت‌های اقتصادی در این مناطق مبادرت ورزند. متاسفانه در ایجاد و توسعه مناطق آزاد کنونی کشور به ظرفیت و قابلیت صنعتی آنها کمتر توجه شده و عموماً با نگاه توسعه مناطق حاشیه، توسعه گردشگری داخلی، مسائل امنیتی و بدون توجه کافی به مقولاتی ازجمله دسترسی مناسب به مواد اولیه، دسترسی به کالاهای واسطه‏ای، برخورداری از زمین ارزان و فراوان، تامین نیروی کار ارزان، اتصال به راه‏های مواصلاتی در نظر گرفته ‌شده که به این ترتیب این مناطق در جذب سرمایه‏گذاری خارجی موفق نبوده‏اند.
3-    جمع بندی 
بر اساس آنچه که عنوان شد ضرورت بازنگری در سیاست‌های کلان کشور درتشویق و هدایت سرمایه‌گذاری (اعم از داخلی و خارجی) انکارناپذیر است. برای بهبود وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، نخستین گام حذف و کاهش موانع قانونی و بوروکراتیک است. این شامل تسهیل روند ثبت شرکت‌ها، بهبود زیرساخت‌های حقوقی و شفاف‌سازی قوانین مالیاتی می‌شود. همچنین، دولت باید اقدامات عملی برای ارتقای ثبات اقتصادی و سیاسی انجام دهد تا محیط کسب‌وکار بیشتر جذاب و قابل پیش‌بینی شود. به عنوان مثال، ایجاد نهادهای مستقل و شفاف برای رسیدگی به شکایات و اختلافات بین سرمایه‌گذاران خارجی و دولت می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران را تقویت کند.از سوی دیگر، برقراری ارتباطات مؤثر با جامعه بین‌المللی و ایجاد توافق‌نامه‌های دوجانبه با کشورهای هدف می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاران خارجی کمک کند. ترویج فرصت‌های سرمایه‌گذاری از طریق برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌های اقتصادی، و همچنین ارائه مشوق‌های مالی و تسهیلات ویژه برای پروژه‌های کلان می‌تواند جاذبه کشور را برای سرمایه‌گذاری افزایش دهد. در نهایت، آموزش و آگاه‌سازی جامعه و سرمایه‌گذاران داخلی درباره مزایای سرمایه‌گذاری خارجی و بهبود فرهنگ کاری نیز برای تقویت این روند ضروری است. همچنین باید توجه داشت که  نسل جدید سیاست‏های سرمایه‏گذاری بیشتر شامل سازوکارهای نوآورانه ارتقا و تسهیل سرمایه‏گذاری (در سطح ملی و بین‌المللی) برای تحریک سرمایه‏‏گذاری در جهت رشد پایدار و فراگیر شامل زیرساخت‏ها، انرژی‏های تجدیدپذیر آب و فاضلاب، امنیت غذایی، بهداشت و آموزش (بخش‏های مرتبط با اهداف توسعه پایدار) است. براین اساس، مشخص می‏شود که هدف اصلی سیاستگذاران سرمایه‏گذاری دست یافتن به توسعه از طریق سیاست‏های سرمایه‏گذاری در سطح ملی و بین المللی است. 


سمیه نعمت اللهی
عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0