تصویر روز
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان: رقابت‌پذیری در کیفیت و قیمت، تأمین‌کنندگان داخلی را به بازارهای جهانی وصل می‌کند


تحریم‌ها هدفی جز راکد کردن چرخ اقتصاد کشور ما و فلج‌کردن تولید و در نهایت به زانو درآوردن نظام مقدس جمهوری اسلامی را نداشته و ندارد که به لطف خدا با همه این مشکلات فولاد مبارکه توانست با تلاش و با حمایتها و تلاش همه تأمین‌کنندگان روز به روز به ظرفیت اسمی خود و حتی فراتر از آن با بالاترین کیفیت دست یابد.

اين مطلب را دکتر سبحانی مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان در جريان برگزاري اولین همایش تأمین‌کنندگان منتخب فولاد مبارکه اصفهان گفت و در اين رابطه افزود : بدون شک برگزاری این همایش فرصتی است تا تأمین‌کنندگان که به نوعی شرکای تجاری این بنگاه اقتصادی محسوب می‌شوند با استراتژیهای فولاد مبارکه رویکردهای مشخص این سازمان بویژه در حوزه معاونت خرید آشنایی بيشتری پیدا کنند.

وی با اشاره به اهداف و جهت برگزاری چنین همایشهایی تصریح کرد: شنیدن و عملیاتی کردن نقطه نظرات سازندگان و تأمین‌کنندگان و همچنین بهبود روابط فی‌مابین، دو طرف را برای کمک به صنعت و اقتصاد کشور یاری مي‌کند.
وی در همین رابطه افزود: یکی از سیاستهایی که فولاد مبارکه برای گریز از مشکلات ناشی از تحریم‌ها در پیش گرفت، بومی‌سازی قطعات بود که با انجام مهندسی معکوس توسط مهندسین دلسوز ایرانی و تهیه دستور‌العملها و نقشه‌های ساخت فنی و همچنین سفارش ساخت و پذیرش ریسک در استفاده از قطعات ساخت داخل، این امر میسر شد.

ایشان با ذکر این مطلب که به هر حال استفاده از قطعه‌ای که برای اولین بار در کشور بومی‌سازی می‌شود از ریسک بالایی برخوردار است، تصریح کرد: ما بر این باوریم که در چنین فضای ناجوانمردانه‌ی تحریم‌ها ناگزیر به پیمودن چنین مسیرهایی هستیم ولی قدر مسلم این است که تأمین‌کنندگان هم باید دائماً در حال بهبود کيفيت باشند و بررسی نمایند که چگونه می‌توانند چنین ریسکهایی را به حداقل برسانند.

ایشان ضمن ارايه گزارشی خاطر نشان کرد: از جمع 13 هزار و 702 قطعه که در قالب ماشین‌آلات و تجهیزات در این کارخانه مصرف دارد، حدود 10 هزار و 861 قطعه تاکنون بومی‌سازی شده است و از محل داخل تأمین می‌شود که این میزان یعنی بومی‌سازی 80 درصد قطعات و ماشین‌آلات مورد نیاز شرکت فولاد مبارکه اصفهان که البته این کار بزرگ با همت همه تأمین‌کنندگان و سازندگان انجام شده است همچنین در بخش مواد مصرفی که ( انواع روغن و گریس، رنگ و قطعات مصرفی) که در خطوط تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند از 19 هزار و 884 آیتم، 99 درصد آن در داخل کشور بومی‌سازی و تولید شده است همچنین در بخش مواد اولیه و یا کمک ذوبها از 938 مورد 778 آیتم آن یعنی 87 درصد آنها در داخل کشور تأمین می‌گردد که در همه این موارد پیشرفتهای بسیار بزرگی حاصل شده است و نشان می‌دهد که ما در همه موارد آنچنان وابستگی به خارج از کشور نداریم. ضمن اینکه باید اذعان داشت در درصدهای باقی مانده شاید همان به صرفه نبودن تولید آنها و یا همان ریسک‌پذیری بالا باعث می‌شود که از محل خارج تأمین گردد که امیدواریم در بخش ریسک‌پذیری همانگونه که اشاره شد، تأمین‌کنندگان و سازندگان بتوانند با افزایش کیفیت محصولات خود بیش از پیش یاری رسانند.

ایشان با تبیین معنی خودکفایی اظهار داشت: یقیناً هر جایی که مسایل و اهداف استراتژیک سازمان و بطور کلی حیات سازمان در دست دشمنان و يا تحریم قرار می‌گیرد و بعنوان گلوگاه درتولید خودنمایی می‌کند، قطعاً ما در آن مسیر نیاز داریم که با بومی‌سازی به توانمندیهای داخلی اضافه کنیم.

ایشان ضمن قدردانی از تمامی تأمین‌کنندگان، سازندگان و همه کسانی که فولاد مبارکه را براي توليد 50 درصد فولاد کشور ياري مي‌نمايند متذکر شد مسلماً همه اين پيمانکاران و شرکاري تجاري در اين افتخار سهيم هستند.

دکتر سبحانی در بخش دیگری از سخنان به توقعات دو طرفه تأمین‌کنندگان و فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: اولین انتظار فولاد مبارکه از سازندگان قطعات افزایش کیفیت قطعات بومی‌سازی شده و مواد تأمین شده در داخل است تا جائیکه ما به جایی برسیم که قطعه‌ی ساخت داخل 30 تا 40 درصد از نمونه مشابه خارجی از بهره‌وری و عمر بیشتری برخوردار باشد که دست يابي به اين مهم به هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی نياز دارد. بعلاوه اينکه در فضای رقابتی باید محصولات داخلی به لحاظ قیمت با نمونه‌های خارجی قابلیت رقابت و اختلاف قابل ملاحظه‌ای داشته باشند. در عین حال باید تأمین‌کنندگان از لحاظ وفاداری به انجام تعهدات زمان‌بندی تحویل و قیمت‌ها نیز از ثبات لازم برخوردار باشند. و هر قطعه و مواد سفارش داده شده را در موعد مقرر و تعهد شده به فولاد مبارکه تحویل دهند تا از بروز هرگونه توقف در خطوط تولید و وارد شدن هر گونه خدشه به تعهدات قراردادی جلوگیری شود. همچنین باید در مسایل مربوط به شیوه ارایه قیمت موارد لازم رعایت گردد و به گونه‌ای قیمتها به فولاد مبارکه ابلاغ گردد که در ادامه‌ي کار نیاز به هرگونه اقدام بعدی و اصلاحی نباشد. در شرایط فعلی و عادی که از ثبات برخورداریم نباید نیاز به هرگونه اصلاحیه و تعدیل باشد که اینها همه از خط قرمزی‌های فولاد مبارکه در بخش خرید و تأمین قطعات و مواد می‌باشد.

مدير عامل فولاد مبارکه اصفهان با يادآوري اين مطلب که تأمین‌کنندگان فولاد مبارکه شرکای تجاری این شرکت هستند تصریح کرد: یقیناً دغدغه‌های تأمین کننده دغدغه ما مي‌باشد و مشکلات ما نیز باید دغدغه‌ی تأمین‌کنندگان باشد تنها در این صورت است که با انجام تعهدات فی‌مابین می‌توانیم به تولید 7 میلیون تن فولاد و بیشتر از آن هم دست یابیم و رابطه‌ی بردبرد داشته باشیم.

دکتر سبحاني ضمن بیان این مطلب که اگر در فضایی سالم کار کنیم، همگان نیز متوجه این سلامت و صداقت خواهند شد، یادآور شد: فولاد مبارکه خواهان حفظ این فضای سالم است اين شرکت همواره به دنبال تشویق همه کسانی است که می‌خواهند و می‌توانند به صنعت کشور کمک کنند بنابراین تلاش می‌کند با ایجاد و یا تقویت این بازار رقابتی همچنان گذشته باعث ارتقای داشتن فنی کشور در ساخت و تولید شود. حیات فولاد مبارکه نباید به یک شرکت محدود شود اگر همه شرکتها فضای رقابتی را مد نظر قرار دهند، نه تنها مي‌توانند تأمین قطعات صنايع داخل بلکه بازارهای جهانی و صادراتی را نيز هدف قرارداده‌اند. مطمئناً رقابت پذيري در كيفيت و قيمت، تأمين كنندگان داخلي را به بازارهاي جهاني وصل مي‌كند. فولاد مبارکه هم تلاش خواهد کرد تا حتی در برخی موارد نه تنها با برندگان مناقصه‌ها همکاری کند بلکه بازندگان مناقصه‌ها را نیز حمایت کند تا آنها نیز در مراحل بعدی بتوانند با افزایش توانمندیهای خود، حضور مقتدرانه‌ای را در این عرصه داشته باشد.

ايشان در خاتمه اظهار امیدواری کرد که انشاءا... با همت بلند و تلاش مضاعف همه تأمین‌کنندگان و سازندگان قطعات به جایی برسیم که در همین چند مورد محدود هم دیگر نیاز به واردات نداشته باشیم و همه اقلام مورد نیاز را با کیفیت بالا در داخل کشور تولید و تأمین کنیم. 

به گزارش خبرنگار خبرنامه فولاد در این همایش مهندس عسگری مدیر برنامه‌ریزی خرید و دبیر همایش تأمین‌کنندگان منتخب فولاد مبارکه نيز در ابتدای این برنامه ضمن قدردانی از تلاش و حضور تمامی تأمین‌کنندگان حاضر در این همایش با ارایه گزارشی از اهداف برگزاری این همایش، یکی از ارکان دست‌یابی به ظرفیت اسمی فولاد مبارکه و همچنین افزایش تولید در سنوات گذشته را مربوط به وجود تأمین‌کنندگان قابل اطمینان درکنار فولاد مبارکه دانست و گفت:اين عزيزان در شرایط مختلف همراه فولاد مبارکه بوده‌اند در عین حال به همراه فولاد مبارکه رشد کرده‌اند.

وی با بیان این مطلب که از ابتدای راه‌اندازی (1370) تاکنون بالغ بر 8845 تأمین‌کننده شناسایی و در سیستم خرید فولاد مبارکه کد تأمین‌کنندگی دريافت کرده‌اند، افزود: درحال حاضر بالغ بر 2876 شرکت تأمین‌کننده فعال با فولاد مبارکه همکاری خوب و فعال دارند.

وی ادامه داد در حوزه معاونت خرید، خریدها در چهاربخش خرید مواد اولیه و انرژی با 394 تأمین‌کننده فعال، در گروه خرید مواد مصرفی 763 تأمین‌کننده و درگروه قطعات یدکی و ماشین‌آلات بالغ بر822 تأمین‌کننده و در گروه قراردادهای خرید یا همان خرید خدمات 897 تأمین‌کننده فعال حضور دارند.
وي خاطر نشان کرد: از آنجائی که تأمین‌کنندگان نقش بی‌بدیلي در فرآیند تولید و توسعه فولاد مبارکه دارند از این رو این شرکت برخود لازم می‌داند تا با برگزاری چنین همایش‌هایی، تعاملات سازنده‌تری را با ایشان برقرار نماید و با منتقل کردن و اطلاع‌رسانی اهداف استراتژی خود و همچنین با گرفتن نظرات سازنده تأمین‌کنندگان در برقراری رابطه بردبرد با تأمین‌کنندگان تلاشهای مضاعف‌تری انجام دهد و شرایطی بهتري برای دست‌یابی به توسعه پایدار و بومی‌سازی کامل صنعت فولاد کشور فراهم نماید.

عسگري در این همایش ضمن قدرداني از زحمات همه تأمين کنندگان يادآورشد با توجه به اینکه هم اکنون 2876 تأمین‌کننده با فولاد مبارکه مشارکت فعال دارند وامکان دعوت از همه‌ی این عزیزان به‌صورت متمرکز وجود نداشت لذا برآن شدیم تا منتخبی از تأمین‌کنندگان در بخشهای خرید مواد اولیه و انرژی، خرید مواد مصرفی، خرید قطعات یدکی و قراردادهای خرید را در این همایش دعوت نمائیم و در ادامه این فعالیت و در همایشهای بعدی مسلماً از حضور سایر عزیزان بهره‌مند گرديم.

اين گزارش حاکيست در بخش اول اين همايش پس از سخنان دکتر سبحاني، دکتر تقوی مشاور شركت فولاد مبارکه در زمینه مدیریت استراتژیک با ارایه گزارشی مهمترین اهداف استراتژیک فولاد مبارکه در حوزه معاونت خرید را برای حاضرین تبیین نمود. پس از سخنرانی سخنرانان با ایجاد کارگروه مشترکی این اهداف استراتژیک با حضور مسئولین و کارشناس فولاد مبارکه در حوزه معاونت خرید و تأمین‌کنندگان قطعات مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تأمین‌کنندگان پیشنهادات و نظرات خود را به سمع و نظر مسئولین حوزه معاونت خرید فولاد مبارکه رساندند.

در حاشيه برگزاري اين همايش خبرنگار خبرنامه فولاد نظر برخي از تأمين کنندگان منتخب حاضر در همايش را پيرامون تأثير برگزاري چنين همايشهايي جويا شد که در ادامه مي‌خوانيد:

محمد وهابی مدیر عامل گروه صنعتی دنده‌تراش:
گروه صنعتی دنده‌تراش حدود 20 سال است که با شرکت فولاد مبارکه اصفهان همکاری نزدیکی دارد این شرکت تاکنون در بخش بومی‌سازی و ساخت چرخ‌دنده‌های صنعتی از قبیل اسپندلهای غلتک‌های نورد، گیربکس‌های بزرگ واحد 05 با وزن 20 تن، اسپندلها و حتی چرخ‌دندf1که برای اولین بار در حال بومی‌سازی در ایران است با فولاد مبارکه همکاری داشته و دارد. ما با حمایت فولاد مبارکه و تلاش همکاران خود تقریباً تمامی قطعات استرانژیک فولاد مبارکه را بومی سازی نموده‌ایم. به نظر من برگزاری این چنین همایشهایی کمک قابل توجهی به پیشبرد اهداف استراتژیک فولاد مبارکه و تأمين کنندگان می‌کند که پیش از این در سطح کوچکتری در قالب مذاکره با چند شرکت محدود انجام می‌شد. در عين حال کارگروه تخصصی این همایش شرایطی فراهم کرد تا تأمین‌کنندگان و فولاد مبارکه بتوانند به طور شفاف از نقطه نظرات هم با خبر شوند.

محمد سعید میر فخرایی رئیس هیئت مدیره شرکت صدکو :
ما از سالهای آغازین بهره‌برداری فولاد مبارکه همکاری خود را با تأمین انواع بلبرینگ و رولبرينگ این شرکت آغاز نمودیم و به نوعی همگام با اجرای توسعه‌ها و افزایش ظرفیتهای این شرکت، خدمات خود را قدم به قدم با شرکت فولاد مبارکه گسترش داده‌ايم. برگزاری این همایش ابتکار منحصر بفردی از سوی فولاد مبارکه بود. ما سالهاست که با کارخانجات صنعتی ایران در حال همکاری هستیم ولی باید اعتراف کنیم که از بین این 220 مشتری ثابت شرکت صدکو، فولاد مبارکه همواره در بخش تأمین قطعات خود همانند تولید، صاحب سبک است و راهکارهای خود را ارایه نموده است و ارتباط خوبی با تأمین کنندگان برقرار نموده و حتی مشوق آنها نیز هست و بستری فراهم نموده که دو طرف با مشکلات هم آشنا شوند.با چنین اقداماتی از سوی فولاد مبارکه ما همواره خود را بعنوان عضوی از یک خانواده بزرگ حس کرده‌ایم که این احساس خوب از سوی همه تأمین‌کنندگان است.

محمد صفایی راد مدیر عامل شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان:
فعالیت شرکت توکارنگ فولاد سپاهان از سال 1384 در زمینه بومی‌سازی رنگهای مورد نیاز شرکت فولاد مبارکه آغاز شد. حدود یک سال از این فعالیتها در بخش انجام کارهای آزمایشگاهی و تحقیقات فرمولی ادامه یافت و از 85 نیز مشخصاً تأمین رنگ فولاد مبارکه توسط این شرکت محقق شد. بطور کلي رنگهای تحویلي به شرکت فولاد مبارکه هم از نظر فنی و از نظر کیفی در تستهای بلند مدت به خوبی پاسخگوی نیاز خط تولید ورق رنگی فولاد مبارکه بوده است و تمامی تستهای استاندارد جهانی در این زمینه را پاس کرده است. با بومی‌سازی این رنگها سالانه بیش از 13 میلیون دلار از خروج ارز از کشور جلوگیری بعمل آمده است. برگزاری این همایش در سطح کشور بی‌نظیر است همچنين برگزاری جلسه‌ی پرسش و پاسخ و کلاس کارگاهی که در نظر گرفته شده است باعث می‌شود تا با برقراری ارتباط دو سویه هم تأمین‌کنندگان و هم شرکت فولاد مبارکه از نقطه نظرات هم آگاه شوند. که اگر این جلسات بصورت منظم و حتی هر 6 ماه یکبار برگزار گردد می‌تواند به نتایج مطلوبی منجر شود. به نظر می‌رسد اگر قراردادها به‌صورت بلند مدت در نظر گرفته شوند تولیدکنندگان با ساز و کار قوی‌تری نگاه خود را به نگاه فولاد مبارکه گره خواهند زد در عین حال آنها با مطرح بودن مباحث کیفی و رقابت پذیری در قیمت و مدت خواهند توانست بهتر رقابت کنند و فولاد مبارکه هم به نتایج مطلوب‌تری دست خواهد یافت.

مجتبی حسینی مدیرعامل شرکت صنایع نسوز توکا:
این شرکت بالغ بر 15 سال است که با فولاد مبارکه همکاری خود را آغاز نموده است درابتدا این شرکت بعنوان تأمین کننده مواد نسوز فولاد مبارکه پايه ريزي شد و بعد از آن با رویکرد های جدید مدیریت شرکت مقرر گردید که کارخانه‌ی تولید مواد نسوز را در برنامه قرار دهد و در زمینه نصب نسوز و تعمیرات، نگهداری و مشخصاً با تولید قطعات نسوز انواع جرمها و دریچه کشویی بصورت فينيشينگ این فعاليتها را گسترش دهد و به فولاد مبارکه ارايه خدمت داشته باشد. قطعا برگزاری این همایشها منجر به شناخت بهتر تأمین کنندگان از نقطه نظرات و نیازمندیهای فولاد مبارکه و بلعکس خواهد شد با توجه به اینکه فولاد مبارکه و بطور کلی فولاد کشور در حال افزایش ظرفیتهای خود است ما نیز تلاش خواهیم کرد با توسعه تولیدات و فعالیتهای خود همچنان به این صنعت خدمات خود را تقویت و ادامه دهیم .

محمد صادق ابطحی مدیر عامل شرکت پیشگامان صنعت جی:
این شرکت در زمینه خانه داری صنعتی و خانه داری عمومی در شرکت فولاد مبارکه و فولاد سبا فعالیت می‌کند. با توجه به اینکه در فولاد مبارکه فعاليتها از تنوع بالايي برخوردار است و اين شرکت بزرگترین فولاد ساز خاورمیانه است و از آنجايي که این شرکت بزرگ فعالیت‌های خوبی در زمینه حمایت و توانمند‌سازی پیمانکاران انجام داده است ما اکنون شاهد آن هستیم که بسیاری از پیمانکارانی که امروز توانمند شده‌اند و خدمات بزرگی به فولاد مبارکه ارایه می‌دهند ، این نتیجه همان حمایتهایی است که ازابتدا این شرکت از پیمانکاران بعمل آورده است به نظر می‌رسد این اولین همایش که امیدواریم آخرین آن نباشد، مي‌تواند ارتقای توانمندی‌های شرکای تجاری فولاد مبارکه را به همراه داشته باشد با چنین اقداماتی ارتقاء یک پیمانکار در سطح ملی و حتی فرا ملی اتفاق خواهد افتاد و قطعاً نتایج خوب این اقدامات ما را در زمینه قطع وابستگی یاری خواهد کرد ضمن اینکه در این همایشها همانگونه که برنامه‌ریزی نموده‌اند باید نظرات تأمین کنندگان و پیمانکاران وهمچنین نقطه نظرات مسئولین فولاد مبارکه به یک خروجی که برای سایر سازمانهای صنعتی کشور هم قابل استفاده باشد، مبدل گردد تا به آن یکپارچگی مد نظر دست يابيم.


نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
* متن پیام :
 

تعداد بازدید : 1642
5.5/10 (تعداد آرا 10 نفر )